.
Το Πρόσωπο και οι Αναλογίες του
Γεια σας.
4 βίντεο με τρόπους σχεδιασμού για το ανθρώπινο πρόσωπο.
Ακολουθούν κείμενα, κινούμενα σχέδια και φωτογραφίες.
Θυμίσω, ο Θεός την 6η μέρα έκανε τον άνθρωπο!
Αν έφτασες νωρίτερα στο Πρόσωπο, ξεκίνα από την αρχή, μάθε σωστά χρήση υλικών και βοηθητικούς τρόπους σχεδιασμού.
Αν ...χάθηκες, ένα κλικ εδώ: 1ο Μάθημα
4 βίντεο με τρόπους σχεδιασμού για το ανθρώπινο πρόσωπο.
Ακολουθούν κείμενα, κινούμενα σχέδια και φωτογραφίες.
Θυμίσω, ο Θεός την 6η μέρα έκανε τον άνθρωπο!
Αν έφτασες νωρίτερα στο Πρόσωπο, ξεκίνα από την αρχή, μάθε σωστά χρήση υλικών και βοηθητικούς τρόπους σχεδιασμού.
Αν ...χάθηκες, ένα κλικ εδώ: 1ο Μάθημα
Σχεδιάζοντας πρόσωπο Ανφάς
Σχεδιάζοντας πρόσωπο Λεπτομέρειες
Σχεδιάζοντας πρόσωπο Προφίλ
Σχεδιάζοντας πρόσωπο σε 2/3 κλπ.
1) Από τη βάση τριχοφυΐα ως το μεσόφρυδο.
.
Στο 1ο οριζόντια γραμμή σε όλο το πρόσωπο για τα ματιά. Χωρίζω οριζόντια κάθε τμήμα με μέση, μέση και μέση σε 4 ίσα μέρη.
.
Για το κρανίο, προσθέτουμε επάνω από τη βάση της κόμης τμήμα ίσο με το 1/3, όπως των ματιών.
2) από μεσόφρυδο έως τη βάση μύτης (διάφραγμα) και
.
.
Στο μεσόφρυδο οριζόντια γραμμή αριστερά δεξιά, με μήκος όσο το ύψος του 1/3ου στον άξονα.
Στο πάνω σημάδι η αρχή της τριχοφυΐας, αριστερά και δεξιά το πλάτος προσώπου και στη βάση η κάτω γνάθος.
.
.
..
.
Στο πάνω σημάδι η αρχή της τριχοφυΐας, αριστερά και δεξιά το πλάτος προσώπου και στη βάση η κάτω γνάθος.
.
.
.
.
.
Χωρίσω το μεσαίο τμήμα με 2 σημάδια σε 3 ίσα μέρη.Στο 1ο οριζόντια γραμμή σε όλο το πρόσωπο για τα ματιά. Χωρίζω οριζόντια κάθε τμήμα με μέση, μέση και μέση σε 4 ίσα μέρη.
.
Το διάφραγμα ακουμπά ενώ τα ρουθούνια στέκουν ψηλότερα από την γραμμή.
Στα μάτια κοφτές ευθείες σαν υπόστεγο και η ίριδα ολοκληρώνει το κύκλο της στη “δίπλα” στο επάνω βλέφαρο.
Στα μάτια κοφτές ευθείες σαν υπόστεγο και η ίριδα ολοκληρώνει το κύκλο της στη “δίπλα” στο επάνω βλέφαρο.
.
Χωρίζω κι εδώ σε 3 ίσα μέρη το κάτω τμήμα.
Στην πρώτη γραμμή σχεδιάζουμε τα χείλη.
Ξεκινάμε με το λακκάκι του πάνου χείλους. Αριστερά και δεξιά η γραμμή θα ανασηκωθεί ελαφρώς πάνω για να δώσει μια εύθυμη νότα.
Το επάνω χείλος ακολουθεί τη γραμμή του ανοίγματος.
Το κάτω χείλος με τρεις ευθείες γραμμές, φροντίζουμε να μην υπερβεί το άνοιγμα των ρουθουνιών, αλλά ούτε να ενωθεί με το άνοιγμα των χειλιών στα άκρα του.
.
Ο τρόπος σχεδιασμού αναδεικνύει την αρμονία χαρακτηριστικών στο πρόσωπο.
Δεν ξεχνώ το άνοιγμα της μύτης όσο το κενό ανάμεσα στα μάτια, όσο ένα μάτι.
Το στόμα από το έσω κενό κόρης και ίριδας από ένα μάτι έως το άλλο.
Για το κρανίο, προσθέτουμε επάνω από τη βάση της κόμης τμήμα ίσο με το 1/3, όπως των ματιών.
Το πρόσωπο στενεύει προς τα κάτω, πιο έντονα μετά το άνοιγμα χειλιών.
Ο Θεός έδωσε μεγάλα αυτιά, ν' ακούμε.Από τη γραμμή φρυδιών ως το διάφραγμα.
Λίγα μαλλιά δίνουν τη γνώριμή όψη στο κεφάλι.
Ο αντρικός λαιμός λίγο κάτω από τα αυτιά, ο γυναικείος είναι λεπτότερος.
Κάντε τις δικές σας ασκήσεις με χρήση βοηθητικών γραμμών και αναλογιών που μάθαμε.
Σχεδιάστε αρχικά με ΗΒ με κοφτές ευθείες γραμμές πριν συνεχίσετε στις όποιες λεπτομέρειες στο σχεδιασμό του προσώπου.
Σε κάθετο άξονα σχεδιάζουμε οριζόντιες -κάθετες προς αυτόν- βοηθητικές γραμμές.
Αν δεν είναι κάθετες αν το κάτω μέρος φύγει εμπρός, το σκίτσο αποκτά ζώου χαρακτηριστικά.
Τα μέρη του προσώπου με αρμονική ισορροπία, προτείνονται όλα μαζί εμπρός.
Ως προς την ύλη η ανώτερη αίσθηση είναι η όραση.
Ως προς την ύλη η ανώτερη αίσθηση είναι η όραση.
Η Γεύση λειτουργεί μόνον όταν τρώμε την ύλη.
Η Αφή, όσο φτάνει το χέρι μας.
Η Όσφρηση, λίγες δεκάδες μέτρα με την οσμή.
Η Ακοή πιο μακριά (βροντή).
Στην Όραση έχουμε την αίσθηση απόλυτης ελευθερίας.
Αδέσμευτοι από αποστάσεις ατενίζουμε ολόκληρο το ορατό σύμπαν.
Σχεδιάζω τον κάθετο άξονα με χωρίσματα για κόμη, μεσόφρυδο και κάτω γνάθο.
Προσθέτω το 1/3 του κρανίου.
Το πλάτος τουλάχιστο όσο το ύψος του προσώπου, δίχως το μικρό τμήμα του κρανίου.
Μετά τη μέση από μεσόφρυδο έως το διαφράγμα, σχεδιάζουμε το αυτί.
Η κάτω γνάθος ξεκινά από τη βάση του αυτιού.
Το μέτωπο έχει ελαφριά κλίση προς τα πίσω.
Σε συνέχεια των όσων λέγαμε για την κατατομή των χαρακτηριστικών, παρατηρούμε ότι τα Πνευματικά στοιχεία εδρεύουν στο άνω μέρος του κρανίου.
Σε συνέχεια των όσων λέγαμε για την κατατομή των χαρακτηριστικών, παρατηρούμε ότι τα Πνευματικά στοιχεία εδρεύουν στο άνω μέρος του κρανίου.
Στο μεσαίο χώρισμα συναντούμε όσα βοηθούν να νοιώθουμε με σχετική ελευθερία και απόσταση από την ύλη.
Στο κατώτερο τμήμα συναντούμε τις πιο ενστικτώδεις αισθήσεις, για να λειτουργήσουν πρέπει να έχουμε επαφή με τη φύση.
Αντίθετα με τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά που όλα υπάρχουν σε ίδια θέση στον κάθετο άξονα, στο σχεδιασμό των ζώων παρατηρούμε πως προτείνονται εμπρός τα κατώτερα μέρη, μένουν πιο πίσω να μεσαία, ενώ τα πνευματικά μέρη είναι πολύ πιο πίσω απ' όλα τ' άλλα.
Στα 3/4, η πλευρά προς μας έχει ίδιο πλάτος & ύψος όπως στο ανφάς.
Στην άλλη πλευρά, το μάτι κρύβετε όλο και πιο πολύ πίσω από τη μύτη.
Η κορυφή της μύτης βγαίνοντας αριστερά από τον άξονα, ορίζει πόσο προφίλ θα σχεδιαστεί το πρόσωπο.
Όλες οι αναλογίες παραμένουν ίδιες, όπως το κενό στα μάτια που πάντοτε είναι ίσο με τα ρουθούνια.
Όλες οι αναλογίες παραμένουν ίδιες, όπως το κενό στα μάτια που πάντοτε είναι ίσο με τα ρουθούνια.
Το κενό κόρη με ίριδα ορίζει το άνοιγμα του στόματος.
Το πάνω χείλος όσο περιστρέφουμε το πρόσωπο, βγαίνει πιο αριστερά από τον άξονα.
Οι γαλάζιες γραμμές δείχνουν το ίσο στις αποστάσεις από γνάθο έως ύψος ματιών κι απ' άξονα ως την αρχή του αυτιού.
Συγκρίνετε μετρώντας διάφορα πρόσωπα σε διάφορες θέσεις.
Ο σχεδιασμός στα 2/3 δε διαφέρει από το σχεδιασμό ανφάς, αρκεί να κάνουμε σωστές μετρήσεις και να μην ξεχνούμε να κάνουμε συγκριτικές μετρήσεις.
Η εδώ προσπάθεια περιορίζετε στη μεθοδολογία κι όχι στην ωραιοποίηση ή στην άψογη σχεδίαση, η οποία στα αρχικά στάδια ενός μαθητή θα προκαλεί μάλλον άγχος για τις δικές του δυνατότητες.
Ξεκινάμε το σχεδιασμό από το μεσόφρυδο για να έχετε τον έλεγχο που στηρίζεται σε άξονες και συγκριτικές μετρήσεις.
Όταν κατανοήσετε σε βάθος τη σχέση και τη θέση των επί μέρους χαρακτηριστικών του προσώπου, τότε θα μπορείτε να το σχεδιάζετε με όποια σειρά εσείς θέλετε, π.χ. πρώτα από το περίγραμμα και μετά στα χαρακτηριστικά του.
Προσέξτε μόνο τις συγκριτικές αναλογίες που εδώ βλέπετε, γιατί αν και είναι οι κατά κανόνα σωστές για κάθε παρόμοιο σχεδιασμό, θα πρέπει να τις επαληθεύεται σε κάθε νέο σχέδιο που θα επιχειρήσετε και εσείς να σχεδιάσετε.
Μια υπενθύμιση μόνο, μην ξεχνάτε, σχεδιάστε με μικρές, κοφτές ευθείες και απαλές γραμμές που βοηθούν στη συνέχεια για την καλύτερη ολοκλήρωση του σχεδίου σας.
Συναντάμε μικρότερο μέτωπο ή πιγούνι από το 1/3 του άξονα, γι' αυτό κάντε την σύγκριση όταν μετράτε.
Αν υπάρχουν παχιά φρύδια, ο σχεδιασμός τους παραμένει ΠΑΝΤΟΤΕ επάνω στη γραμμή κι όχι πιο πάνω απ' αυτήν.
Σε περίπτωση μεγαλύτερης μύτης, άσχετα ακόμη κι αν χρειάζεται να την ανασηκώνει για να ...φάει, η βάση της παραμένει στην ίδια θέση.
Ο σχεδιασμός στα παιδικά πρόσωπα έχει άλλες αναλογίες και θα ασχοληθούμε με αυτές αργότερα.
Σε όλες τις ασκήσεις που ακολουθούν, καλό είναι το πρόσωπο που θα σχεδιάζετε να είναι στο ύψος των δικών σας ματιών π.χ. καθιστοί και οι δύο για να αποφύγετε προοπτικά λάθη, που θα τα επισημάνουμε αμέσως μετά.
Ο άξονας βοηθά με τις κλίσεις του προσώπου. Όταν γέρνει αριστερά ή δεξιά, μεταφέρουμε πρώτα την κλίση του άξονα στην επιφάνειά μας πριν από κάθε μέτρημα.
Ο άξονας περνά πάντοτε απ' το μεσόφρυδο, τη βάση της μύτης και το λακκάκι στο πηγούνι.
Σχεδιάστε αντιγράφοντας κάποια σκίτσα για εξοικείωση με αναλογίες και βοηθητικές γραμμές.
Ακολουθούν φωτογραφίες που βοηθούν για πρακτική εξάσκηση από την οθόνη σας.
Αναλογίες:
Η συμμετρία δε θέλει ιδιαίτερες γνώσεις να τη
δεις. Ακτινοβολεί με ομορφιά που γοητεύει. Άγνωστα πρόσωπα μας είναι συμπαθή ή αντιπαθή από τη συμμετρία ή όχι των χαρακτηριστικών τους. Ένα μάτι που "χώνεται" κάτω από το φρύδι εκπέμπει οργή, είναι αυστηρό και δύσκολα νιώθεις άνετα απέναντί του.
δεις. Ακτινοβολεί με ομορφιά που γοητεύει. Άγνωστα πρόσωπα μας είναι συμπαθή ή αντιπαθή από τη συμμετρία ή όχι των χαρακτηριστικών τους. Ένα μάτι που "χώνεται" κάτω από το φρύδι εκπέμπει οργή, είναι αυστηρό και δύσκολα νιώθεις άνετα απέναντί του.
Υπάρχουν ρυτίδες που δίνουν γοητεία, ηρεμία, σοφία και αίγλη σ' ένα πρόσωπο και ρυτίδες που το κάνουν λιγότερο συμπαθή. Χείλη λεπτά ή σαρκώδη, σφικτά ή πλαδαρά, προκαλούν ή απωθούν.
Το παιδικό κεφάλι με την αθώα του έκφραση είναι ό,τι καλύτερο για να δούμε την αρμονία και τη συμμετρία. Στο σκίτσο του Ρούμπενς βλέπουμε άλλες αναλογίες που έχουν τα παιδικά πρόσωπα. Από εδώ έως τη διαίρεση του άξονα σε τρία ίσα μέρη που είναι στον ενήλικα, υπάρχει σταδιακή ανάπτυξη ανάλογη με την ηλικία του παιδιού. Ο καλύτερος δάσκαλος για μια τέτοια μελέτη αναλογιών σε παιδικό πρόσωπο και όχι μόνο, είναι η συνεχής παρατήρηση.
Το μυστικό της γνώσης που μένει ζωντανά στην μνήμη σας, είναι η σύγκριση. Σύγκρινε ένα παιδικό πρόσωπο με ενός ενήλικα. Γιατί το μάτι του παιδιού φαίνεται μεγαλύτερο;
Το μυστικό της γνώσης που μένει ζωντανά στην μνήμη σας, είναι η σύγκριση. Σύγκρινε ένα παιδικό πρόσωπο με ενός ενήλικα. Γιατί το μάτι του παιδιού φαίνεται μεγαλύτερο;
Γιατί το σκίτσο του Ραφαήλ επάνω δείχνει μικρή ηλικία;
Η θέση των ματιών:
Δεξιά, η θέση των ματιών είναι για τον ίδιο λόγο πιο πάνω από την κλασική θέση του 1/3, χωρίς να είναι λάθος η θέση τους στα δύο σχέδια.
Αναζητήστε, εντοπίστε και κάντε γνώση σας τέτοιες μικρές ή μεγάλες λεπτομέρειες σε κάθε σας σχέδιο, και το κέρδος άπειρο.
.
.
.
.
.
.
Σχεδιασμός ματιών:
Η ευθεία στο επάνω μέρος του ματιού είναι ένας οδηγός-βοηθός για τη σωστή τοποθέτηση της ίριδας και στα δύο μάτια, για πιο σταθερό βλέμμα.
Τα ρουθούνια σχεδιάζονται ψηλότερα από το διάφραγμα στην οριζόντια γραμμή.
Η ίριδα είναι φωτισμένη στην αντίθετη πλευρά από το σημείο που έρχεται το έντονο φως.
Το έντονο φως "μοιράζεται" ανάμεσα σε ίριδα και κόρη με μικρή καμπύλη που φανερώνει την ύπαρξη του διάφανου φακού.
Π.χ. τα τέσσερα επάνω μπροστινά μας δόντια έχουν άνοιγμα όσο και η μύτη. Αν το ένα από τα δύο άνω μπροστινά δόντια έχει κλίση προς αριστερά ή δεξιά, κατά κανόνα και η μύτη έχει ίδια κλίση... κ.λ.
Η ίριδα είναι φωτισμένη στην αντίθετη πλευρά από το σημείο που έρχεται το έντονο φως.
.
.
.
.
.
Σχεδιασμό προσώπου με προοπτική:
Στόχος, να δείξουμε τη γνώση βασικών αρχών στο Ελεύθερο Σχέδιο, μαζί με προοπτική και αναλογίες πως δίνουν τη δυνατότητα να δημιουργούμε σε νέες θέσεις ένα πρόσωπο.
Κι ανπέρα από επιθυμίες και προσδοκίες, πέρα από θρησκόληπτες τάσεις και πεποιθήσεις, μακρύτερα από το υποκειμενικό και το αντικειμενικό, υπάρχει το σταθερό ορόσημο στην δημιουργία, η ΓΝΩΣΗ, ευχόμαστε να την έχετε βρει και στις εδώ σελίδες.
Μην ξεχνάτε: Κάθε γνώση που συναντάτε έξω από εσάς, παραμένει "ξένη" ως προς εσάς, έως ότου την κάνετε κτήμα σας μέσα από την άσκηση και την επανάληψη.
.
.
.
.
.
.
.
.
Σπουδή υποψηφίων Σχολή Καλών Τεχνών με Μολύβι, Κάρβουνο & Σινική 50χ70
Δουλέψτε με προσοχή και παρατήρηση ώστε να αφομοιώσετε όσο το δυνατόν περισσότερα από όσα παρατηρείτε, πριν επιχειρήσουμε να εκφραστείτε ποιο ελεύθερα.
Ευχόμαστε σε όλους,
Καλή Σπουδή με πολλά σκαλιά γνώσης,
για ποιοτικά καλύτερο κόσμο!
Χρήστος Τυρεκίδης
Κατάλογος Μαθημάτων:
Κοινοποιήσετε τα δωρεάν μαθήματα με κλικ, κάτω στο εικονίδιο!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου